torsdag 5 mars 2015

Den tjugofemte februari 2015

Så blev jag superförkyld, tappade rösten och fick stanna hemma från jobbet. Tänkte greja lite i trädgården men blev helt slut bara av att skjuta barnvagnen som Pampas låg i, så jag kollade mest runt hur långt våren hade kommit i vår trädgård. Och fick lite andningssvårigheter när jag insåg hur jävla mycket vi har att göra i år. Hörde efter med en grupp som jag är med i på Facebook som engagerar sig i EU-migranter i Nyköping om någon där visste hur det fungerar med att anställa någon av dem (EU-migranterna alltså) men det visade sig att du måste börja betala arbetsgivaravgifter osv om du betalar mer än 2.000:-. Vi vill anställa någon att hjälpa till i trädgården så ska de ha en dräglig lön, inte nån jävla tramslön. Möjligtvis om de arbetar bara någon timme? Vi får se.  
 

 
Ovan tittar rabarbern fram. Ser ut som en oxpenis. Jag gissar dock på att det är rabarber hellre än oxpenis med tanke på vad som växte där i fjol.

 
Här är våra jordgubbar täckta av löv som jag la dit i höstas. Hoppas att jag inte behöver ta bort alla löv igen. Sen undrar jag även hur länge de här jordgubbarna har levat, de lever ju inte för evigt, de där små liven (eller det kanske de gör, men de ger inte gubbar hur många år som helst, då är det finns att de förökar sig genom revor så att deras barn kan ge en bär istället).

 
Och kolla! Våren ÄR på väg! Vi bor i växtzon tre, vilket innebär att vi är efter till exempel Skåne (växtzon ett) och Stockholm (zon två, även om Stockholm ligger norrut).  

 
Vårt kära växthus behöver lite tlc i form av högtryckstvätt, rensning och lagning av några rutor som råkade gå sönder när en väns unge gjorde det klassiska att kasta sten i glashus.

 
I väntan på att alla ska bli friska, få tid och ork så sådde jag lite spenat i växthuset. Testade ett nytt projekt jag läst om - att istället för att ploppa ner fröerna i jorden och mäta avstånd och greja så går det att ta remsor från en tidning och göra den blöt, lägga på fröer med rätt radavstånd. Fröerna fastnar (ska fastna) eftersom tidningen är våt, sen lägger du remsan i jorden och tidningen försvinner av sig själv efter ett tag.

 
Jäkla pilligt projekt. Det är inget jag kommer att göra igen. Dock smart om du gillar pill?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar