fredag 13 mars 2015

Den tionde mars 2015

En dag bestämde jag mig för att gå hem tidigare från jobbet och när jag kom hem var det fortfarande ljust ute. Det har inte hänt... på ett tag. Det här är min sista arbetsvecka i Stockholm och från och med den 16:onde mars kommer jag att arbeta cirka två mil från hemmet istället för elva. Jag minskar min pendlingstid från cirka två timmar till en kvart. Tjoho!
 
 
Jag kom hem, svirade om till odlingskläder (ja, kjol och strumpbyxor ingår i mina odlingskläder), tog med mig Pampas och gick ut för att plantera några jordärtskockor.


 
Jag googlade lite på jordärtskocksknölar men hittade inte något direkt ställe som sålde, egentligen ska dessa sättas på hösten, så det är väl då de säljs. Så jag sket i alla odlingsregler och valde att köpa några ekologiska knölar från Coop.

 
Jag orkade inte heller leta upp Den Perfekta Platsen att sätta kockorna på. De vill ha välgörslat och sandrik jord, de fick hamna på en ganska lerig plats, där det var lite mossa, så jag misstänker att det är ganska skuggigt där. Dock var det enda platsen det är okej att de sprider sig som det ogräs det är. Dock fick de mycket jord från komposten, hoppas att de blir glada för det i alla fall.

 
"Knölarna sätts tidigt på våren eller på hösten, ungefär 10 cm djupt med ett avstånd på 40-50 cm mellan plantorna och ett radavstånd på minst 70 cm. Skörda: så sent som möjligt på hösten, det går även bra att skörda under vintern tills marken fryser."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar