torsdag 12 mars 2015

Den åttonde mars 2015

Så tog vi det första av många tag i vad som behöver göras i trädgården denna vår. Jag skrev en lista på något av det som behöver göras, men slutade då jag fyllt en hel A4-sida. Egentligen är det för tidigt att beskära och ta bort all bös som ligger och skräpar, men jag kunde inte hålla mig. Det största projektet vi gjorde är vi dock lite sena med.


Vi borde byta ut alla brädor som ligger runt de här trädgårdslandenänderna(?). Dock kom vi överens om att det är ett för stort och dyrt pjojekt för 2015, då vi har en person ur armén på föräldraledighet så det får bli till 2016 och i år byter vi bara ut de som verkligen faller samman. Något som vi dock ska göra/gör och som vi borde gjort i höstas är att gräva ur mer gräsmatta för att få mer plats för allt som ska odlas. 


Pampas somnade ifrån allt, som vanligt. Han verkar verkligen trivas att ligga i vagnen ute i luften och somnar som en liten liten stock.


Intill vårt staket tänkte vi utöka länderna och vi behövde därför klippa ner våra nypon (som nog inte är nypon utan vresros) eftersom de är elaka och bits och rivs när vi kommer i närheten. Min man var lite för sentimental och vågade inte riktigt, så jag tog över och klippte hejvild, något som Google sa var okej.


Katten Natten övervakade och pekade med hela handen när vi gjorde något fel. <3


Här syns det såklart inte, men här har jag grävt ur gräsmattan på kanste tio gånger två meter. Hade tre blåsor på fingrarna dagen efter. PUST! Nu är det bara två tredjedelar kvar. Jag tänkte att staketet skulle funka finfint att ha som stöd/klätterställning för till exempel pumpa och bönor.


Efter att jag hade grävt, min man hade klippt och kört skottkärra, Fimpen lekt med sina grävmaskiner och Pampas sovit klart var det pizzalunch på punchverandan.



 


Pampas hängde i Fimpens gamla barnstol för första gången. Han tycker att det är sådär att sitta och vill mycket hellre stå, men det här funkade faktiskt bra.



Nästan hela dagen var vi ute, en första riktigt solig vårdag.


Och fast jag inte fåååår ännu så klippte jag ner lite buskar och annat som låg och såg vintersorgligt ut.





Medan de här två lirarna satt och höll koll på vad jag gjorde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar