måndag 9 mars 2015

Den första mars 2015

När jag frågar Fimpen vad han helst vill göra så brukar han tjuta att han vill baka. Så den första mars 2015 bakade vi kanelsnäckor. Pampas var med och övervakade.
 

 
En shot grädde innan det hela satte igång.


 
Han börjar bli duktig på det där med att knäcka ägg och sen hälla i innehållet. Efteråt får jag pilla bort lite skal i smyg, men vad gör det.

 
Vi bakade efter Leilas recept. Hon tappade bort mig helt när hon började prata om att jag skulle vika bullarna som ett par byxor och jag vek som en snurra istället. Blev bra ändå.

 
Ja, det hela blev mer som ett brytbröd, men gott brytbröd är bättre än... inget brytbröd.



8 kommentarer:

  1. Det här med Fimpens gräddrickande, det är ju hur gulligt som helst! Plötsligt drabbades jag av nyfikenhet, vad är grejen? Är det för att han tycker att det är gott, för att hans föräldrar tycker att han är mager eller av någon annan anledning? Jag minns när man var så ung att man kunde dricka grädde utan att må illa, ljuva liv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är båda du nämnde - han är smal som en sticka och sen tycker han att det är lite mysigt också (tror jag). Och hoppas gott, så att han inte dricker för att göra oss glada.

      Radera
  2. Haha, jag har precis googlat fram receptet med de där degbitarna skurna som byxor, handlat och ska just baka dem. Härligt att se hur goda de verkar bli! Ska bara slita mig från bok och mobil i soffan..

    SvaraRadera
  3. Måste googla fram receptet och se hur man viker så det blir som byxor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 8.Vik degen till ett dubbelvikt ark och skär en bit som du sedan skär ett snitt i så det ser ut som ett par byxor.
      9.Tvinna byxbenen och snurra ihop till en knut. Lägg på en plåt med bakplåtspapper med ändarna nedåt (under knuten).


      http://www.leila.se/leilas-kanelbullar/recept/bakverk/index1,23.htm?id=3426

      Radera
  4. Jag blir iallafall sugen på kanelbullar av de där bilderna (fast det kan ju bero på att jag inte ätit lunch än). Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så himla farligt att se bilder på kakor/bullar när hungern sätter in!

      Radera