onsdag 11 mars 2015

Blå mandel, gular isenskar, Stina och Röda krokar

Det finns så förbaskat mycket som jag inte visste om odling innan jag flyttade ut på landet. Eller snarare såhär: det finns så förbaskat mycket som jag inte visste om odling innan jag gick med i tiotusen olika grupper om odling på Facebook.

Nu har jag fått tips om, och beställt potatis från, projektet NordGen. NordGen eller Nordiskt Genresurscenter - är en nordisk institution för bevarande och hållbart nyttjande av växter, husdjur och skog. Det går till exempel att beställa (GRATIS!!!) fröer och sättpotatis från dem för att gamla sorter av olika artväxter ska bevaras. Jag beställde bland annat en sort som heter Blå mandel,
 
sorten är sannolikt en mycket gammal lantsort, som odlats tämligen allmänt i Västerbotten, Norrbotten och Lappland. Den lär ha varit den mest odlade sorten innan den nu vanliga gulskaliga Mandel infördes i slutet av 1800-talet.
 
De flesta av de här potatissorterna är inte så härdiga mot olika sjukdomar, exempelvis bladmögel, vilket gör att de antagligen blivit utkonkurrerade av andra resistenta sorter. Jag får gåshud av det här. Alltså jag tycker att det är så spännande att jag nått en ny nivå av nörderi.
 

1 kommentar:

  1. Åh, det var typ den enda potatisen mina föräldrar odlade när jag var liten (i Ångermanland, så låter logiskt med norrlandskopplingen) och det var superkul med ljusblått potatismos!

    SvaraRadera