lördag 7 mars 2015

Den sista februari 2015

En kväll fick min man för sig att vi skulle göra dumplings. Planen var att vi skulle köpa färdig deg "hos kinesen", men de hann stänga och jag googlade hur dumplingdeg ska göras. Visade sig dölätt: vatten och mjöl. Klockan hann bli ganska mycket innan vi hann komma igång, men hela familjen tjoade, tjimmade och samlades i köket.
 
 
Vårlök(?) och ingefära var en del av fyllningen vi stoppade i de små knyttena.

 
Fimpen öppnade med att ladda upp inför matlagningen genom att käka sina favoritchips. Bland matkassarna.

 
Hela dumplingsfyllningen redo. Obs att det är min man som hackat, skulle aldrig orka hacka så där fint.

 
Min man har inte bara en utan TVÅ stekpannor på g.

 
Pampas var fortfarande lite krasslig efter rs-viruset (eller to be honest: han har nog hämtat sig från viruset, men sen blivit snuvig igen). Här testar han sittvagnen för första gången. Två små bebistummar upp!


 
Fimpen hade chips-laddat klart, svirat om till tomte och var nu redo att göra dumplingsdeg.


 
Sen svirade Fimpen om igen, till pyjamas denna gång. Som sagt, vi började detta projekt lite för sent på kvällen...
 

 
En av de snyggare dumpling...sarna ovan. Ungefär här hade klockan hunnit bli nio på kvällen och jag gick och la Fimpen medan min man...

 
...fixade pak choien. Tänk i sommar - då kommer vi att ha egenodlad pak choi!


 
Klockan var 22:30 när allt var klart och vi kunde äta. Jag tog inga fler kort av det här pga superhungrig. Det var gott. Min man ville laga dumplings igen dagen efter. Det gjorde vi inte.

2 kommentarer:

  1. Ni är så jävla härliga! Och så fina bilder. Imponerad över hur mkt ni pallar fixa med maten.

    SvaraRadera
  2. Åh! Jag odlade pak choi i somras. Så jädrans lätt. Blev hur fin som helst. Tyvärr hade vi inget kök då så vi hann knappt använda nån alls av den. Ska odla massor av det i år för jag har ju en asiatisk mat-bonanza-period nu. Wokad pak choi alltså.... AHHHH! Och dumplings .... MMMMMMM!

    SvaraRadera