fredag 2 maj 2014

Tomater får nya hem

Jag vet inte hur många toalettrullar jag hann samla på mig för att plantera i, men det måste ha varit minst 20. Nu, i efterhand, kan jag väl ge toalettrullar betyget två av fem. För mig blev de för blöta (drog åt sig vatten?) och fick något som liknade svartmögel.

 
Jag planterade ju även i tidningspapper och inte det var speciellt bra, det drog åt sig vattnet värre än taorullarna och mina planter var ständigt torra eftersom inte de fick något vatten. Så tyvärr verkar det som om o-miljövänliga och dyra plastkrukor vinner hemma hos oss.

 
Nedan: det som jag kallar mögel. Mina tomatplantor stod alla i toarullar, alla utom fyra som stod i plast. När de som stod i plastkrukor växt sig dubbelt så stora som de i toalettrullar, trots att de i plast såtts två veckor senare fick jag nog av att misshandla mina små växter och planterade om alla till plastkrukor istället.

 
Jag tror att de blev glada. De som sats i plastkrukor från början är fortfarande betydande större, men de här små krakarna börjar också ta sig.

3 kommentarer:

  1. En billigare plastvariant är engångs muggar & ett hål i botten.

    SvaraRadera
  2. Mjölkkartonger ska tydligen också funka bra, som tips för nästa år.

    SvaraRadera