torsdag 15 maj 2014

Snigelletardag

Så jag har blivit sjukskriven på halvtid och ska göra aktiviteter i makligt tempo. Leta sniglar i trädgården - lagom tempo. Så det är vad jag gjorde en dag i maj.
 
Är dock den där typen som försöker att aldrig döda något djur - om inte de försöker döda mig (myggor och fästingar till exempel), så jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med dem när jag väl hittat dem. Jag visste bara att det var dags att samla ihop de där grönsaksdödarna, för det hade jag hört på Odla i P1. Funderade på att gå bort med dem till sjön så kunde de få bo där. Det slutade dock med att jag gav hinken till min man som dödade dem på ett så humant sätt som möjligt.

3 kommentarer:

  1. Nu blir jag fundersam. Jag trodde att det bara var mördarsniglar man ska ta död på. Ska man alltså döda sådana som har snäckor/skal också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt Internet - ja. Åh, jag hoppas verkligen det, annars har vi flera hundra sniglar på vårt samvete!

      https://www.coop.se/Recept--mat/Vardagstips/Tradgard/Sniglar-och-snackor3/

      Radera
  2. Alltså samtliga snäckor i den där hinken du samlade ihop tror jag inte är farliga utan tvärtom rätt bra och gynsamma att ha i trädgården. Det står ju i källan du angett ovan också. Det ser ju t.o.m. ut som ätbara vinbergssnäckor om jag inte ser helfel.

    SvaraRadera