söndag 16 mars 2014

Odling goes extra large

Vi sopsorterade härom dagen (sorterade alla sopor som jag slängt in i pannrummet, lastade in dem i bilen och i bilen ligger de än) och hittade en förbaskad massa toalettrullar samt en gammal pizzakartong. Finemang! tänkte jag, klippte rullarna på hälften och ställde dem på pizzakartongsbotten, så hade jag mig ett odlingfat som kanske inte var så snyggt, men effektivt.

 
Tidigare ( i februari) tryckte jag ner chili och purjolök i jorden och det mesta har kommit upp nu. Skulle gissa att 3/4 kom, godkänt. Nu i mars var det dags för tomat samt lite prova på roliga grejer-fröer. Som vattenmelon. Kommer antagligen inte gå så bra, men det är kul? Vi försöker att odla saker som vi äter och skippa saker som till exempel rädisor och squash, som är lätt, men ingen gillar att äta.

 
   På min födelsedag fick jag en fröbox av min man. Kan vara världens mest onödiga sak, men jag älskar den! Här kan jag sortera in fröerna efter vilken månad de ska sås och förfasas över att hela gästrummet är fullt av fröer och då har vi ändå inte kommit till april som kommer att vara den riktigt stora så frö-månaden.

 
Vi hade såklart köpt tre miljoner olika sorters tomat - busktomat och coctail och friland och jag vet inte allt (jo, jag vet allt, för fröpåsarna ligger precis bredvid mig, vill ni veta vad så kan jag återkomma). Och det kanske inte var tre miljoner, utan sex olika sorter.

 
Om ni ska ha någon sån där tävling om vem som bajsar mest i världen så kan vi ställa upp, vi hade sjukt många toalettrullar!

 
Efter varje odlingsår så säger min man till mig, eller om det blir tvärtom, att nästa år, då ska vi INTE odla lika mycket. Så kommer nästa år och ja, vi odlar inte lika mycket, för vi brukar odla mer. När vi har bott i det här huset kommer de behöva en lie för att slå sig in förbi alla växter. Vi kommer att bli crazy grow plants-family.

 
Jag undrar om den här ungen kommer att följa sin far eller mor i intresse. Mat eller odling. Eller så hittar han på något alldeles eget.


5 kommentarer:

  1. Alltså, så sjukligt impad över sånt här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad impad först när det kommer något som går att äta. Det här är den lätta biten.

      Radera
  2. Och fröboxen. Vart kommer den ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det var en present - jag vet tyvärr inte. Jag tror att han sökte på typ "fröbox" på google och att det var ett företag från SB.

      Radera
  3. Alltså vad jag älskar att följa dina bloggar! inspirerande och härligt ärlig! Du sätter ord på så mycket som stämmer överens med min tankeverksamhet, men som inte kommer till sin rätt i den sociala omgivning jag finns i. Tyvärr... är en fröjd att läsa om hus resan somni påpåbörjat! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera