tisdag 1 april 2014

En lördag med extremt många bilder

 Det skulle bli en lördag med sol, det såg vi på smhi. Så vi tog på oss de varmaste kläder vi har (förutom min man, han är fan varmblodig utöver det vanliga) och begav oss ut i den svårbestigna terräng som kallas vår trädgård.

 
Min man skötte krattandet.

 
Jag gick och suckade tungt över de här rabatterna. Vår plan är att ta bort nästan allt som en gång växt här (och som eventuellt skulle få för sig att komma tillbaka) för att odla det vi själva vill ha, sånt vi faktiskt äter - det vill säga noll aubergine (aubergine kan vara min äckligaste grönsak) och hundra olika sorters bönor.
 
 
Efter att ha legat på knä och suttit på rumpa mitt i landet och svurit för att vi inte har något slags rensjärn blev före detta potatislandet nästan klart.
 

 
Efter att ha legat på knä och suttit på rumpa mitt i jorden och svurit för att vi inte har något slags rensjärn blev växthuset nästan klart.

 
Amen kolla! En jättemage aka gravidmage med innehåll: bebis (som kallas Pampas) och en kommande påsklilja (inte i magen, utan på marken).

 
Solen blev middagsvarm, alternativt om det slutade blåsa och jag kunde plocka av mig fleecen.


 
En liten paus för "vi lägger på alla våra rester-pizza". I bakgrunden: Fimpen med den obligatoriska lördagsglassen och kavla ut pizza-flaskan.
 
 
För andra helgen det här året kunde vi sitta ute. Tänk om sisådär tjugo år när vi sitter här med semivuxna barn som är hemma och äter lördagsmiddag med oss. Om de nu flyttat hemifrån. Det har de kanske inte.

 
Kolla! En bild på mina vilda ögonbryn! Min man tog den här bilden på mig för att han tyckte att jag var så smutsig och fin i ansiktet. Nu när jag ser den tycker jag mest att jag är fräknig?
 

 
Sen gav vi oss på land nummer tre. Denna djungel av "vad tusan kan det här vara?".
 
 
Så jäkla skönt det ska bli att få bort alla gamla växter och sätta små frön. För att få spenderar hela sommaren höggravid med att rensa ogräs.

 
Chilin skulle få nytt hem. Vi köpte 20 krukor. Det visade sig att det räckte till ungefär en tredjedel av alla chilis. Och det var bara chilisen. Sen har vi bönor och tomat och kronärtskocka och potatis och gurka och blommor och en jävla massa annat också.
 
 
Nytt hem! Tjoho!

 
Aji bianco. Låter tufft. Är säkert jättegott. 

 
Dagen avslutades med att min man åkte och jobbade och jag och Fimpen landade framför Biet Maja. Jag fick en fancy tallrik och han fick plasttallrik. Med snask på. Himla fantastisk dag, alla dagar borde fan vara soliga och varma.

6 kommentarer:

  1. Haha, världens mest anonyma outning av ny bäbis detta! Fimpen och Pampas, vilket gäng! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kom som en liten parantes det där. Anyway - värsta coola gänget!

      Radera
  2. Grattis till allt som växer!

    SvaraRadera
  3. När kommer Pampas? Så himla fint och trevligt ni har det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De säger att hen ska komma 18 september. Och tack! Vi har det ganska trevligt, i alla fall på helgen.

      Radera