söndag 6 april 2014

Hey, I made it - I'm the worlds greatest

Så jag hoppade upp på bak-hästen och tänkte fuck it, jag bakar igen efter mitt förra bak-fiasko. Morotsbröd denna gång. Det började bra. Allt gick enligt plan. Jag rullade var noga med måtten ställde in i ugnen dubbelkollade att bröden blev klara.
 
 
 
I'm that star up in the sky
I'm that mountain peak up high
Hey, I made it
I'm the worlds greatest
And I'm that little bit of hope
When my backs against the ropes
I can feel it mmm
I'm the worlds greatest

Ungefär så kände jag. Det var jag och R.Kelly.
 
 
Tills dagen efter. Klockan 05:35 någon gång stod jag stressad i köket och skulle göra mitt frukost-te och bre mina jävla bullar att ta med på tåget. Då upptäcker jag det. De var gått för kort tid i ugnen. De är inte klara. Hör ni det? DE VAR INTE KLARA!
 
Det är inte jag och R.Kelly. Det är jag och köpebrödet.


3 kommentarer:

  1. Fy i satan vad irriterande!! Får du för dig att ge dig påt en tredje gång vill jag tipsa om att knacka bullen på undersidan, om den är klar låter den liksom lite "ihålig" och om den ej är klar tror jag knacket ej hörs pga absorberat av det degiga innanmätet.

    SvaraRadera
  2. Ett annat tips: En ugnstermometer! Din matintresserade man har säkert en. Vänta en kvart efter att du har satt in brödet i ugnen, sedan kör du in termometern så att spetsen är så nära mitten av brödet som möjligt (så att man inte luras av att botten är klar tidigare än mitten). När tempraturen är 96-98° är bröden klara. Vänta 20 minuter med att skära dem och låt svalna på galler. YOU CAN DO IT!

    SvaraRadera
  3. Blir matt bara av att läsa detta. Jag är ganska bra på att laga mat men helt värdelös på bakning + att jag inte står ut med alla långsamma moment.

    Minns nu också att Mikael den andra (han har blott bakat två gånger i sitt liv) gången han bakade bröd tjöt i köket om hur vi a l d r i g mer skulle köpa bröd. Nä, det skulle bara bli hembakt. Sen sjönk skiten ihop som en pannkaka i ugnen och då var det "jag ska aldrig i helvete mer baka bröd".

    SvaraRadera