fredag 5 juni 2015

Den trettonde maj 2015

Det händer att jag når en punkt när det liksom inte går längre. Nu får det räcka med den här jävla kylan! tänker jag, skiter i att nätterna egentligen är för kalla, trycker ner potatisen i jorden och håller tummarna för att den inte ska rutna bort.
 

Den trettonde maj 2015 var en sådan dag. Det är så jävla mycket som ska sås utomhus nu (eller så fort det blir varmare än minusgrader) att jag inte kan vänta längre. Det är morot, sockerärt, sallad, västeråsgurka, rödbeta, palsternacka, pak Choi, rädisa, spenat, prydnadskål, märgärt, ringblomma, mangold, rucola, vaxböna, grönkål, tagetes, vallmo, med mera med mera. Ni hör ju - jag har en del att göra.


Därför åkte nästan alla potatisar ner i jorden. Vi hade köpt tre olika sorters potatis, bland annat sparrispotatis, och sen hade jag fått tre sorters potatis från NordGen. Jag hann sätta alla utom en sort.


Under tiden var Pampas och Fimpen inne i växthuset, eftersom det regnade och var kallt.



Mellan regnskurarna sprang Fimpen ut och lekte med sina bilar i det som ska bli löklandet.



En av potatissorterna jag fick från NordGen heter Gular islenskar och kommer från TRUMVIRVEL Island!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar