måndag 1 juni 2015

Den fjärde maj 2015

En dag bestämde jag mig för att göra maskrossirap. Tanken var att göra så mycket att vi kunde ta med till en kompis som skulle ha födelsedagskalas helgen efter. Tydligen är det gott till pannkakor och jag vet att de äter amerikanska sådana lite då och då.

Smart som jag var så kollade jag inte upp vilken del av maskrosen som skulle användas innan jag plockade rosen och plockade därför inte bara blomman (som jag sen lärde mig bara skulle vara med). Snopet att sitta med en massa blad. JAJA. Rensade bort lite maskrosor i alla fall, brukar annars inte vara så noga med det, maskrosor är ju snygga plus att jag fan inte hinner med allt annat som ska göras.


Jag passade även på att plocka (och bränna mig på) nässlor. Vet ni att nässlor säljs som pulver på hälsokostaffärer? Jag la dem på en gammal pizzakartong att torka för att sedan ha i smoothie. Det gäller att vara smart!





Maskrossirap gör du genom att

  • Plocka så mycket maskrosor du orkar (OBS OBS tydligen enbart blomman).
  • Lägg maskrosblommorna i en stor kastrull, täck med vatten.
  • Koka upp och låt koka en stund för att få ut smakerna ur blommorna.
  • Sila vätskan.
  • Mät upp vätskan och tillsätt dubbla mängden socker. Ex: 1 liter vätska = 2 liter socker.
  • Koka upp igen och låt puttra ganska länge. Testa då och då viskositeten på sirapen genom att hälla lite på en tallrik som varit i frysen. När det är lagom tjockt är det klart.
  • Häll på steriliserade burkar, fyll upp nästan ända till kanten, sätt på locket omedelbart.
  • Glöm inte bort att ta med sirapen när du går på kalas.


1 kommentar:

  1. Har du hunnit smaka? Maken gjorde maskrosvin och det smakade... hö. Är sirap godare?

    SvaraRadera