tisdag 25 augusti 2015

Den tionde juli 2015

I flera dagar hade jag och min man gått runt och sagt till varandra att vi verkligen borde plocka upp vitlöken. Blasten hade gulnat och den vitlök vi hade provdragit var i rätt storlek. Så en dag gjorde vi det bara. Pampas fick följa med medans Fimpen lekte inne hos sin kompis grannen.


Jag minns när jag satte vitlöken i höstas att jag tänkte att vi satte jättemånga. Nu när vi skulle skörda var de inte alls så många. Alltså de var ju lika många som de jag satte (mer eller mindre), men nästa år får vi nog trycka ner det dubbla. 


Vitlöken har stått i samma land som kålen. I landet bredvid står sparrisen. Enligt internet så ska kål och vitlök vara kompisar. 


Efter att de plockats hände vi dem på torkning. Eventuellt kommer vi att ta bort det yttersta jordiga lagret så småningom. 




Sen gick vi på den gula löken men hindrade oss då jag läste att den kan vänta i jorden ett tag till. Vet dock inte om det stämmer, måste läsa lite till. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar