lördag 22 augusti 2015

Den sjätte juli 2015

Förra sommaren ville jag verkligen verkligen åka till min absoluta favoritplats här på jorden - ön Ven. Av någon konstig anledning tyckte min mamma att detta var väldigt olämpligt å jag var höggravid. Nu i efterhand kan jag väl tycka att det var ett bra beslut, men mest för att vi inte hade fint väder under tiden vi var nere. Det här året? Sol varje dag och jag tvingade två andra i familjen på båten och över vattnet. Pampas fick stanna hemma hos mormor och morfar. 


För att Fimpen skulle sätta sig i sin cykelsadel efter att min man vält en rad cyklar som i ett dominospel var vi tvungna att muta honom med glass. Han brukar bara äta några tuggor och sen är det bra. Då brukar jag se min chans till glass och ta över. 


För att ta sig runt Ven hyr 90 % av alla som åker dit cykel. De övriga tio går eller hyr golfbil. Att hyra golfbil kommer inte på frågan. Det är för amerikaner och de som cyklar eller är bofasta skrattar åt golfbilarna. Min man ville hyra en golfbil. Jag tittade på honom i två sekunder, vände mig om och sen pratade vi inte mer om det. 


Efter att ha cyklat i tio minuter eller så var det dags för lunch/fika. Jag hade sett att Vens bästa ställe var Pumpans, så det var där vi stannade. Pumpans var verkligen fantastiskt. 



Fimpen ville ha en cheesecake till lunch. Vi andra valde att dela på en pizza (som Fimpen också fick). Kanske bästa pizzan någonsin. Och den där tårtan? Lord have mercy! Kan hända att Fimpen åt två tuggor och jag hög resten. 


Efter maten cyklade vi vidare och gjorde fina saker. Som att kasta sten i havet. 




Cykla på grusvägar mellan fält. 


Ta kort på fyrar och hamna efter de andra och därefter cykla ikapp och plinga högt med klockan så att Fimpen skrek att det kom en polis.






Sen stannade vi i hamnen och åt lite rökt fisk. Inte finsmakaren Fimpen dock, han fick korv med bröd. Och hittade en krabbklo som han absolut skulle ha med sig hem och visa sin kompis Solen trots att den där klon luktade förbannat äckligt. 



Världens bästa dag på världens bästa ö. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar