söndag 31 augusti 2014

Örtsaltet

Något som faktiskt blev riktigt lyckat och som min man använder i sin matlagning är det örtsalt jag gjorde i början av augusti. Fimpen och jag gick ut i trädgården och plockade en himla massa örter från olika ställen och drog upp en vitlök ur löklandet.
 
 
Sen drog vi av alla hårdare delar av kryddorna. Och när jag skriver vi så menar jag egentligen jag. Fimpen var mer intresserad av ifall det gick att äta vitlöken rå samt av sin bok.
 

 


 
Enligt min man var det viktigt att det fanns vitlök med i blandningen. Jag tog även med några blad selleri. Vitlöken och sellerin tog senare längst tid att torka, så om ni vill göra eget salt: skiva tunt som det tunnaste toalettpapper (tänker på det där billiga som brukar finnas i typ Grekland, som går sönder när du använder det).

 
Slängde in allt i ugnen på låg temperatur och min man vankade fram och tillbaka och frågade hur lång tid det skulle ta egentligen då han behövde ugnen.


 
När det nästan var supertorrt orkade vi inte vänta längre utan lassade på salt en masse, tänkte att saltet skulle driva ur det sista av fukten. Klart! Och kanske det av alla mina projekt som vi använt oss mest av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar