tisdag 2 september 2014

Lägga in rödbetor

Ingen i den här familjen äter speciellt mycket rödbetor, men det hindrade inte mig från att införskaffa röd-, gul- och polkabetsfrön i februari någon gång. I tanken hade jag planer att äta rödbetor med fetaost hela sommaren, något som sommaren 2014 hände en gång, men det var i alla fall med våra egna betor och det var gott.

 
Så i augusti när rådjuren hade varit och hälsat på i vårt trädgårdsland för andra gången den här sommaren (och det denna gång inte gick att skylla på att de var hungriga pga torka eftersom det regnat flera dagar i sträck) bestämde jag mig för att det var dags att gräva upp nästan alla plantorna och lägga in dem. Rödbetor hade vi flest av, några gulbetor och polkabetor vet jag inte för jag kokade dem innan jag hann kolla på innehållet.

 
 
Precis som tidigare kollade jag runt på olika recept för att se vad som skulle bli bäst. Eftersom vi bor på landet och har cirka en mil till närmaste affär fick det bli ett recept jag ändå inte följde, eftersom vi inte hade alla ingredienser. Så kan det gå och det går säkert bra ändå.



Som vi ska äta rödbetor i höst! Eller inte allt för mycket, hoppas jag, det blev bara en ynka liten burk. Nästa år: då jävlar ska vi äta rödbetor och fetaost så det sprutar ur öronen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar