fredag 29 augusti 2014

Vinbärsgelé

Ett tag där i somras tänkte jag att jag skulle göra JÄTTEMYCKET vinbärsgelé, sen kom livet ikapp mig och jag tror bara att det blev fyra - fem burkar, varav en gavs bort. Fyra - fem burkar är okej, men inte den mängd som jag hade tänkt och nu har alla vinbären försvunnit från buskarna. Vi äter väl inte supermycket gelé heller, men tanken på en matkällare som är överfull är en så himla lockande tanke.


 
Jag använde random recept på nätet, eller om jag blandade? Brukar leta upp några recept jag tycker om och sen ta det bästa från dem och minska på sockret och hälla i flytande konserveringsmedel för att saker och ting inte ska mögla efter två veckor.


 
Använde både svarta och röda vinbär, i en burk räckte det röda inte upp hela vägen, så det blev en blandning (om du först häller i en färg, låter stelna och sen nästa färg så blir det som i burken nedan).


 
Vad som nu finns i vår matkällare? Hundratusen flaskor saft och några burkar gelé. Och! Sprit. Höll på att glömma att min man gjort snaps. Och ps: måste hämta hem något redigeringsprogram så att mina bilder kan bli lite snyggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar