måndag 28 juli 2014

Vinbärssaft

Vet ni hur mycket vinbär det krävs för att göra saft? Så sjukt, sjukt många! Jag och Fimpobert plockade runt en liter sen höll jag på att dö av värmeslag och min son tappade intresset. Resultatet? En halv jävla flaska. Tänkte göra två. Får återkomma. Gud vad tråkigt. Anyhow, så här gick det hela till:
 
 
Vi matchade våra kläder (kan vara den viktigaste delen).

 
Gick ut och plockade kanske 1/3 av bären på en buske. Vi har sju buskar i trädgården. Tydligen är det vanligt att ha många röda vinbärsbuskar i trädgårdar som är lite äldre. De måste ha varit mycket lediga back in the day, för SJU BUSKAR? Vad gjorde de med alla bär?

 
Vad vi hittills gjort med alla bär: saft, gele, tagit med till jobbet, planerar vinbärscurd och har sedan huvudbry vad som ska göras med övriga fem oplockade buskar.

 
En liter! Och en blomma som Fimpen la dit!

 
Vinbärssaft
Tid: 1 timme
  • 2 liter vinbär
  • 6 dl vatten
  • 6-7 dl strösocker – per liter silad saft
  1. Skölj bären och raspa av dem från stjälkarna.
  2. Häll bär och vatten i en tjockbottnad kastrull eller gryta och koka upp. Koka 10 minuter under lock.
  3. Mosa bären genom att pressa dem mot kastrullen med baksidan av en träsked, en hålslev eller liknande.
  4. Häll saften i en silduk och låt den sakta silas.
  5. Mät mängden vätska och rör ner 6-7 dl socker per liter silad saft.
  6. Koka upp under omrörning (så sockret inte lägger sig på botten) och låt koka kraftigt 3-4 minuter.
  7. Skumma av och häll upp på rengjorda flaskor eller burkar.
  8. Frys eller förvara mörkt och svalt.
  9. Späd saften 1+8 vid servering. Viktigast av allt – smaka av, smaka av och smaka av igen!


 
Klädde av oss nakna och smakade saften. Den blev godkänd av lillkungen.


4 kommentarer:

  1. Gott! Om man är lika lat som jag kan man plocka hela klasar till saft och koka stjälkar och hela klabbet, man silar ju ändå saften och det smakar lika bra. /E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så brukar jag göra, sen blev jag rädd när jag hittade det här receptet och vågade inte göra annat än att följa det! :)

      Radera
  2. Tips! Ett par teskedar vaniljsocker i är gott också :-)
    Jag gjorde svart vinbärssaft igår, och idag röd. Kan också konstatera att det ej är värt jobbet. Men att få stå ostörd i köket är det.
    /Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, gillar inte vanilj, har haft det i tidigare år, men nä...

      Radera