tisdag 22 juli 2014

Vad som bor i vårt växthus den 18 juli 2014

Att vi köpte ett hus med växthus? Så jävla smart. Här inne bor gamla Svenssons: gurkor och tomat, men även sånt som är lite mer främmande, men inte helknasigt som paprika (som vekligen inte vill växa) och chili (två plantor, våra 50 andra plantor står i punchverandan och tar plats). Sen har vi det som jag tycker är astufft och springer ut och inspekterar varje morgon: vattenmelon och tomatillo. 

 
Världens sötaste lilla vattenmelon. Plantorna ser inte så mycket ut för världen och när jag bildgooglar melon och hamnar på andra odlares bloggar så är mina plantor små tråkiga miniatyrer. Men de är mina.

 
Någonstans läste jag att en planta med tomatillo kan bli upp emot två meter lång. Min man skrattade åt detta, men nu börjar den fan resa sig ståtlig alltså. Jag vet inte om det är någon som är sugen på att ta hand om frukten(?) när den är klar, men jisses, så kul det är med något nytt.

 
Gurkan. Ganska osexig, men Fimpen älskar den och har snott åt sig de största äta den? så jag antar att den glädjer någon. Plus att jag tror att min man är ganska sugen på att lägga in de trehundra gurkor som jag hoppas kommer att komma.

 
Jag minns min mammas tomater som stod under vardagsrumsfönstret. De var svingoda. När vi själv odlade tomater på balkongen så blev de aldrig så där goda. Jag hoppas på svingoda det här året. Jag vet inte riktigt hur många sorter vi har eftersom texten försvann, men skulle gissa på två - tre.

1 kommentar:

  1. Åh! Jag tror nästan att jag måste sluta läsa den här bloggen, för jag blir så himla himla sugen på hus att jag nästan kreverar varje gång du publicerar ett nytt inlägg.

    SvaraRadera