torsdag 31 juli 2014

Hundra saker att göra med jordgubbar

En dag plockade jag och Fimpen alla våra jordgubbar för att de inte skulle dö skalbagg- och ruttnadöden. Eller jag plockade och Fimpen åt mest. Vi fick säkert ihop fyra liter, men när jag mätte så var det tre, alltså efter att Fimpen hade käkat upp en av litrarna. 





 
På bilden ovan kan ni se all sand som Fimpen tyckte att vi skulle hälla på jordgubbarna, samt mitt hackande och sorterande.

 
Alla i familjen fick välja vad de ville ha. Fimpen valde jordgubbstårta och fick den lille som kan ses ovan, gjord på latmans-sockerkaka (dvs köpt), grädde och just jordgubbar.

 
Min man ville ha sylt och jag var en god hustru, sa aj aj,kapten! och gjorde både sylt och marmelad. Med lime i. Tror att det mesta jag gjort den här sommaren har innehållit lime eller citron. Hello gravidcraving! 

 
Marmelad. Som någon MÅSTE äta upp. Vi äter normalt inte marmelad. Tänker att vi får bjussa hit någon på ostbricka när Pampas kommer ut ur min mage och servera den här till. Mest för att imponera såklart.




 
Vi har tagit bort en hel del innerfönster i huset för att kunna öppna upp och inte dö stora värmedöden. Ytterfönsterna är kvar. Måste visa hur fina fönster vi har någon dag (ja, jag tänker skryta över dem, det får jag, som köpt världens bästa hus). Fimpen ser det positiva i det här med öppna fönster och hoppar gärna ut genom köksfönstret, ner på kuddar i punchverandan utanför.

 
Sen stod jordgubbarna i kylskåpet några dagar och höll på att bli för gamla. Men då tog jag mig i klänningkragen och gjorde paj av resterande jordgubbar. Sån där tuff bake off, som inte gräddas nu utan när den ska serveras.
 
Kanske inte hundra saker att göra med jordgubbar - men åtminstone fem (paj, marmelad, sylt, tårta och stopp rakt in i mun).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar