torsdag 24 juli 2014

Flädersaften - saft... två(?) av de sex som gjorts

Ungefär samtidigt som flädern var inne på sista blomdagarna blommade även pionerna och den busken som står uppe vid jordkällaren som ingen ser blev länsad på blommor som togs in i vårt kök. Förra gången jag var gravid var flädersaft min stor grej. Jag tror nästan bara att det var det som var grejen, hade nog inget annat som jag var TVUNGEN att ha hemma och konsumera enorma mängder av.
 
 
Det var egentligen inte förrän en liten tant ringde på hos oss och frågade om hon fick plocka lite fläder som jag kom på att det nog var dags att göra saft av det. Googlade några recept, slog ihop de bästa och körde på. Älskar saft som inte ska kokas, utan bara stå några dygn och sen silas.

 
Ungefär samtidigt som jag gjorde flädersaft brände sig Fimpen på en nässla som han tänkte plocka och jag läste om fläderchampagne. Fläderchampagne - ni hör ju, det måste vara det mest geniala på denna planet! Så jag plockade lite extra fläderblom och frös in.

 
Nu har vi två flaskor fläderblom i jordkällaren som står och trängs med de andra saftsorterna syrén, svart- och röd vinbär, rabarber och citron.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar