torsdag 5 juni 2014

Växthuset

För någon vecka sedan bestämde jag att det var dags för några av plantorna att flytta ut till växthuset.

 
För att växterna inte skulle ligga slimmade mot golvet funderade jag hur jag skulle stötta upp dem på ett snyggt sätt. Gick bakom vårt fulbygge till skjul och sågade ner lite sly.

 
Katten Natten är alltid alltid med när något händer. Som en knähund.

 
Sly. Blandade stora och mindre grenar.

 
Jag vet inte om det blev så speciellt snyggt, men växterna har något att klättra på i alla fall. Det var så sjukt varmt inne i växthuset att jag var tvungen att springa in och ut några gånger för att inte svimma.

 
Glasspinnar - glassens gåva till mig.

 
I växthuset bor nu tomat (massa olika sorter, jag skrev vad jag hade sått på tidningskrukan, men det möglade bort, så nu har jag faktiskt inte järnkoll på vilka sorter det är. Har frilandstomater som jag försökt hålla koll på så att de hamnar i rabatten bredvid växthuset och inte i). Var var jag? Tomat, gurka (två olika sorter), vattenmelon, paprika, tomatillo (som verkar ha stannat i växten).

 
Här står de, de små gurkorna som nu växt till sig lite och kryllar sina små antenner runt pinnarna.

 
När jag hade ställt ut alla växterna läste jag att de skulle stå med solskydd i två veckor för att inte få UV-skador. Först tänkte jag äh, fuck it! ertersom jag är lat. Sen slängde jag så många ängsliga blickar mot det där växthuset att jag var tvungen att ordna lite provisoriska solskydd. Här är det melonen som skyddas på ett proffsigt och snyggt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar