söndag 22 juni 2014

En semestervecka i Skåne

Varje sommar sedan urminnes tider har vi åkt en semestervecka till mina föräldrar i Skåne. Inget undantag denna sommar. Så min man, Fimpen, jag och magen tog tåget ner och sa hej hej! till mina föräldrar.
 
Innan vi åkte packade vi ner det vi behövde. Detta var vad Fimpen behövde ha med sig.

 
På Ystad djurpark (tips! om du har barn två till fem år) och matar en påfågel med korv och bröd (deras korv och bröd = ej tips!).

 
Min bror lär min son säga bajskorv över Skype. Vi äter glass i hamnen. Grillar varje kväll. Jag sover middag i rummet i källaren där det är mörkt och svalt. Min man äter både ålburgare och sillburgare i Kåseberga.  

 
Jag och Stolte mannen får till den bästa dejten vi varit på, kanske någonsin. Vi går genom Malmös ljumma gator hand i hand och ler ler ler. Äter underbar mat i en bar. Jag beställer in efterrätt som jag egentligen inte orkar äta. Vi hånglar i den där baren. Så mycket att vi båda rodnar och knappt kan titta på varandra. Klockan två är vi i säng igen, klockan två: så länge har jag inte varit uppe sedan 2013.

 
Det är göra samma saker som varje år: Köpenhamn och äta korv och dricka öl på samma restaurang som förra sommaren och sommaren innan det.

 
Och ja, det blåser en hel del i Danmark.


 
Hänger på stranden, trots att det blåser och är kallt. Försöker vänja det lilla stads- och klippbarnet vid sand. Det går sådär. Han sitter hellre på en filt/i en stol och vill bli buren för att slippa gå i sanden.



 
Så blir det en dag med sol! Vi åker till stranden i Falsterbo och badar och käkar glass.


 
Fimpen sover till nio nästan varje morgon: går och lägger sig alldeles för sent. Vi tittar på VM-matcher och promenerar. Tar kort på båtar vallmo vetefält. Jag badar i poolen som egentligen är uppsatt till min son. Det är sommar och det regnar inte så mycket som vi befarat. Det är inte fint väder, men det är okej. En första semestervecka sommaren 2014.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar