onsdag 4 juni 2014

Naturlig hjälp

Jag vet inte hur det är med er, men jag gillar att gödsla/hjälpa mina växter med hjälp av det som redan finns i trädgården istället för att tillsätta skit i flaska som jag måste köpa på affären.
 

 
Jag gör mycket i vår trädgård, men det där med att klippa gräs är till störst del min mans uppgift. Dels är det lite för tungt för mig (vi har en gammal gräsklippare från 1700-frös ihjäl (och en som det går att sitta på, men den får vi inte igång) och dels så tycker han att det "renar" honom. Så när han har klippt gräset tar jag det och lägger runt främst jordgubbsplantorna. De verkar tycka att det är gött. De blir uppvärmda nertill, det kommer upp mindre ogräs och så småningom bryts det ner till näring för gubbarna.

 
Tips två är nässelvatten. Nässlorna behandlade väl inte mig på bästa sätt när jag rev upp dem (trots vinterhandskar) och jag blev alldeles prickig på armarna. I med nässlorna i en behållare och i med vatten för naturlig gödsling.
 
Nu måste jag gå och äta något i plastförpackning för att inte känna mig allt för natur-flummig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar