måndag 9 juni 2014

Saft på syrenblom

Jag testar nästan vad som helst nu för tiden i projekt-/matväg. Bara det låter någerlunda kul, inte tar 48 timmar (oh well, sådana projekt förekommer också) och det går att fixa till via naturen så är jag all game. Så när jag läste om saft med smak av syrenblom på ett trädgårdsforum på Facebook så var jag tvungen att testa, trots min mans skeptiska min.

 
På en sida av trädgården växer en syrenhäck som är gigantisk. När jag kollade närmare på den så visade sig att det var i grevens tid att göra saft, syrenen håller på att blomma över. DET GÅR FÖR SNABBT, jag hinner inte njuta av allt.


 
Tjugo klasar syren rensas. Om ni ska göra det här så skaka klasarna innan ni går in. Sen skakar ni dem igen. Och igen. Vi fick ett (enligt min man) hundratal små baggar inomhus, som vi fortfarande försöker dammsuga upp/släppa ut.


 
Enorma mängder socker (borde ha tagit mycket mindre än vad som stod i receptet) och mindre mängd citron.



 
Klar saft! Den blev alldeles för söt och smaken? Inte min favorit. Men det blev saft i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar