torsdag 28 maj 2015

Den trettionde april 2015

Åh, valborg! När jag var liten så var valborg en av mina favorithögtider. Hela pappas släkt träffades ute hos mina kusiner på landet och sen gick vi ut på en åker och tände eld på all möjlig skit som först min farmor och farfar och sedan min farbror och hans familj samlat på sig. Jag tänker att det var gamla kvistar och sådant, men det kan lika gärna ha varit nån gammal pinnsoffa. Jag minns den där högen som eldades som enorm och att det blev alldeles varmt i ansiktet och att min mamma varvade att vända ryggen till för att värma den och att jag gjorde samma och den där känslan att gå från jättevarmt i ansiktet till iskallt? Och sen sjöng min pappa och hans bror några låtar och sen gick vi hem och åt asmycket snacks. Valborg är mitt midsommar.

Den känslan vill jag ge mina barn. Hittills har det varit lite skralt med valborgsfirande i min lilla familj och är det någon helg som ska ändras så är det den här. I år blev allt superstressigt men ändå lite, lite mysigt. Brasan var pytteliten, fiskdammen med godis hade stängt, Pampas somnade i bilen, det var kallt och min man inte superglad (han missade en fotbollsmatch), men vi åkte i alla fall till en eld.


Nästa år, då ska vi fan fira. Eller jag. Skiter i ifall ingen annan är med.



Fimpen älskade stället dit vi åkte i alla fall. Det fanns barn och styltor och balansgångbana och köpefika. När vi andra ville åka hem vägrade han, för han hade så kul. Nästa år. Då jävlar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar