torsdag 21 maj 2015

Den tjugoförsta april 2015


Någonstans på nätet läste jag om ramslökspesto. Pesto är bra på det sättet, det går att göra av det mesta: nässlor, basilika, kirskål. I alla fall. En dag kom min man hem med ramslök som han hittat på affären och efter att vi rökt lite på grillen och planterat i vår ört- och köksrabatt utanför köket dit nästan ingen sol hittar, så gjorde jag VÄRLDSGOD ramslökspesto.



I peston hade jag hasselnötter, hundra kilo ost och mer olja än vad jag trodde behövdes. Ja, och salt och sånt. Viktigt var tydligen att inte ta olivolja eftersom det då tagit smak av den. Jag använde rapsolja.


Mixade ihop allt tills det blev ganska så rinnigt och sen käkade jag det här fyra dagar på raken. Smakar sjukt mycket vitlök, men du slipper andedräkten (tror jag?).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar