lördag 3 januari 2015

Sammanfattning av 2014

Ett år med huset. Ett år med trädgården. Vissa saker gick bra, andra käpprätt åt helvete. Det har varit fantastiskt kul samtidigt som det har varit irriterande, frustrerande. Speciellt att vara höggravid och inte orka med allt jag ville orka med. 


Här kommer en liten sammanfattning:

UPPDRIVNING AV SMÅPLANTOR
Vi satsade på att odla så himla mycket grejer. Grejer vi visste att vi skulle äta mycket av, men även roliga saker som vi kanske inte skulle äta jättemycket av. Det vi satsade först och mest av var chili (som sen gick helt åt fanders), men även tomat och till viss del gurka. Jag testade att odla i tidningspapper och toalettrullar, något som visade sig fungera sådär. Plantorna antingen möglade eller torkade ut. Det visade sig dock i slutändan vara bra då vi fick så grymt mycket tomat- och gurkplantor och mer gurkor än vi kunde äta upp. Tomaterna kunde vi göra marmelad av.

Några andra saker som vi drev upp inomhus med extraljus i form av lysrör var bland annat vattenmelon, tomatillo och bönor.

Slutsats: odla inte lika mycket tomat och gurka 2015. Överlag behöver vi nog inte odla mycket av något som måste tas hand om med en gång, på en gång, till exempel gurka. Då är det bättre att sätta frön med några veckors mellanrum. 

VÄXTHUSET
I växthuset bodde tomat, gurka, tomatillo och vattenmelon. I början av sommaren växte det lite dåligt och det var inte förrän i augusti som det kom igång ordentligt, trots att vi hade förkultiverat både tomat och gurka inomhus ganska tidigt på året. Sommaren var stekhet, men vi försökte bygga skugga för växterna samt hålla vädringsluckan öppen. I slutet av sommaren var det en djungel av tomatplantor där inne och jag hann/orkade inte riktigt hålla efter och snoppa samt ansa så att alla växter skulle få ljus. 

Vattenmelonplantan blev inte jättestor, den fick nog inte jättemycket ljus. Tomatillon däremot, tog upp grymt mycket plats i sitt hörn. Gurkan växte på bra. Egentligen borde vi satsat mindre på vanlig slanggurka (Fimpen älskade dock att alltid kunna gå in i växthuset och norpa en gurka när han kände för det) och mer på friväxande sorter som Västeråsgurka.
Slutsats: köp fler Västeråsgurkefrön, satsa på mindre plantor i växthuset. Sätt inga tomatillofrön, men gärna några vattenmelonskärnor, som får stå närmast ljuset. 








UTEODLING
På friland hade vi en himla massa andra grödor. De vill ville bli självförsörjande på och har klarat oss nästan hela vägen fram till jul på, var potatis och lök. Vårt potatisland fick någon slags sjukdom, men efter att vi tog bort all blast så klarade sig potatisen ändå i jorden. Vi odlade även bönor i olika former och sorter, kryddor, broccoli, kronärtskocka, morot, betor samt sallad. Allt med lite olika resultat.

Jag har aldrig riktigt lyckats med det enklaste som finns: morot. I år gick det något bättre och Fimpen fick några som han gick runt och tuggade på. Även morot är något som vi odlade för att äta för dagen, men jag skulle verkligen vilja få till det med odlandet och vill satsa på lite lite mer storskaligt 2015. Betorna gick sådär. De fick inte så mycket kärlek, men det kom tillräckligt för att några måltider beta och fetaost <3 och även en burk inläggning. 

Vi fick besök av rådjur som käkade upp vår broccoli och vår kronärtskocka, ungefär när vi trodde att vi kunde andas ut och skörda. Jag hoppas att de tyckte att det var gott. 

SLUTSATS: Vi måste växelodla, dvs inte odla potatis 2015 där vi odlade potatis 2014. Då vi hade det största landet 2014 till potatis vet jag inte riktigt var potatisen ska få bo i år. Kanske att vi måste bygga ut något av alla våra land. 2015 vill jag att vi ska odla mer potatis, mer lök (i höstas satte vi vitlök där bönorna bodde i somras, så löklandet är på gång). Vi kommer även att anlägga ett sparrisland och försöka byta ut de flesta brädor som ligger som avskiljare runt de olika landen, då de gamla börjat murkna. 

FRUKT OCH BÄR
Jordgubbslandet gick riktigt jävla bra, vilket både jag och Fimpen älskade. Äntligen fick jag göra ett riktigt jordgubbsland, något jag drömt om i flera år. Vi hämtade plantor från min mans mammas land, som vi har haft där i några år. Jag försökte även samla trädgårdens alla jordgubbar i ett land. La mycket tid på att rensa och på sensommaren satt jag och gravidmagen och delade planta efter planta, tog bort löpare och hoppas på att 2015 kommer bli ett toppenår för jordgubbarna.


Egentligen gick alla bär och frukter riktigt bra. Vi hade röda och svarta vinbär, körsbär (eller om det var bigarrå - något som jag aldrig blev på det klara med), smultron, jordgubbe, rabarber, vattenmelon, äpplen, hallon, björnbär och i slutet av sommaren införskaffade vi två krusbärsbuskar och mina föräldrar kom med en hallonbuske från deras trädgård. Bärbuskar och fruktträd verkar vara grejen i vår trädgård. Vi fick så mycket björnbär att vi har världens största påse i frysen. De används mest som isbitar i diverse juicer och drinkar, men jag tänker att det är dags att börja göra smoothies av dem också. 

SLUTSATS: ÄLSKAR ÄLSKAR frukt- och bärdelen. Så mycket att jag vill ha mer mer mer! Vi har ett litet, litet plommonträd som inte ger någon frukt ännu, men jag tänkte ge det lite extra kärlek 2015. Skulle inte säga nej till kiwiträd eller aprikoser heller. Bring it on!

BLOMMOR
Trädgården var väldigt väldigt färdig när vi flyttade in. Framåt våren började det titta upp krokusar och tulpaner. Sen bara det öste på med blommor hela sommaren och hösten. Inte en endaste yta fanns det plats att odla något nytt på, och det var inget vi hade något större intresse av heller. Det finns rosenbuskar och stockrosor och massor av grejer vi inte vet namnet på. Det är uppstyrt och det är vilt. Det är precis som om någon anlagt en trädgård och vetat om vad vi gillar. Vi har inte gjort så mycket med det, mer än släppt lös min mamma som älskar att rensa bland kirskålen. Vi får se om allt återkommer 2015, misstänker att vissa växter är ett- och/eller tvååriga och inte återkommer. I höstas grävde vi ner lite krokus och tulpan i gräsmattan mellan garage och matkällare, en gräsmatta som är ganska tråkig annars. Sen funderar vi på att fälla en hel del träd där, så att det kommer in mer ljus och blir roligare.

Gräsmatten består till ganska stor del av mossa, vilket inte gör oss så mycket. Mindre att klippa och mjukt att gå på. Det är inget vi lägger större vikt vid eller orkar fokusera på.

SLUTSATS: blommor är inget vi satsat på i vår trädgård, men det finns redan. Det får växa fritt och kanske att vi testar att göra pesto på kirskål 2015? Borde nog lägga något marktäckande för att bli av med kirskålen, men å andra sidan så stör den inte jättemycket. 

KATTER OCH ANDRA DJUR
Vi köpte två katter i maj 2014. De kom från ett katthem och var cirka ett år när de kom. De fick vara inne de första veckorna, och sen fick de gå ut. Den svarta katten Natten verkar älska livet på landet. Han jagar möss som han lägger som små presenter till oss på verandan. Katten Nisse är helst inne och ligger på ett element, speciellt nu när det är höst och vinter. Fimpen älskar dem och vill väldigt gärna kramas och blir ledsen när de går ut. 

Under hösten och vintern 2014 började katterna visa missnöje(?) genom att kissa inomhus mer och mer. Runt jul och nyår kissade de nästan varje dag och i dagsläget har vi kontakt med föreningen vi köpte dem av för att få tips om hur vi ska göra. Vi har testat massor av olika saker och hjälper inte vår sista desperationshandling av att köpa ett medel som sprayas som ska göra dem lugna måste vi nog lämna tillbaka dem :(. 

Andra djur visade sig hemma hos oss i form av ormar, getingar, bin, humlor, rådjur, grannkatter, grannhöns på vift, myggor och annat löst bös. Viss var välkomna, andra not so much. Minst välkommet enligt mig var myggen. Vissa sommarkvällar sprang jag in skrikandes efter att ha blivit sönderbiten på verandan. Hatar mygg något intensivt. Både jag och min man blev stungna av getingar, men som tur är slapp Fimpen. Fästingar fick vi alla, jag slog rekord med en om dagen i nästan en vecka. 

SLUTSATS: På landet finns det en hel del mer djur än i Stockholm. Förhoppningsvis har vi nöjda kattor i slutet av januari, i värsta fall måste vi lämna tillbaka dem. Inför 2015 ska jag söka med ljus och lykta efter grejer som håller myggen på avstånd. 

MATLAGNING
Min man klagade så mycket på den lilla grillen han lagade mat på att han fick en ny supergrill av mig i julklapp.

Köket är inte jätteanpassat efter oss, kanske mer efter mig än efter min man då de förra ägarnas längd mer liknade min än min mans, och han slår huvudet i takfläkten gång efter gång. Min man satsade på att laga massor av mat och grillade nästan varje kväll på sommaren, medan jag bakade mig genom 2014, samt la in, syltade och saftade till förbannelse. Det märktes att det var ett första år i huset och jag försökte ta till vara på allt och gjorde saft på allt från syren till fläder och diverse bär. Det vi inte åt från trädgården försökte jag lägga in (morot, beta), frysa (bönor) eller göra marmelad av (grön tomat, jordgubb).

SLUTSATS: Det var sablans kul och under 2015 hoppas jag kunna ta tillvara på ännu mer, speciellt försöka ge mig på allt som anses vara ogräs. Nässlor, kirskål med mera.

Min man kommer att vara föräldraledig under våren och hösten 2015 och jag under sommaren 2015. Jag gillar att min man kommer att spendera 90% av sin ledighet åt att grilla på sin nya grill (som det tydligen även går att röka saker på).

Att laga mat på saker som vi odlat själva och att nästan bli självförsörjande när det kom till potatis och lök är en dröm vi haft i flera år. Så sablans kul!


GRANNAR OCH OMGIVNING
Att flytta till hus från lägenhet innebar att vi fick en helt annan relation till våra grannar än vi tidigare haft. Det hade kunnat vara så att vi hade flyttat in bredvid världens as till grannar, men vi har haft en väldig tur. Vi har två hus nära oss, annars bor vi mitt ute i ingenstans. Vi har en granne med fyra barn, de yngsta tjejerna lekte Fimpen med en del i somras och sen har vi ett grannpar som är lite äldre, där han är värsta fixarnissen (hurra!) som har hjälpt oss med åkgräsklipparen, tipsar som diverse grejer och ska hjälpa oss att fälla träd i vår.

Det största problemet vi har är att mannen som äger all mark häromkring har fått för sig att sälja marken mellan oss och fixarnissen, en smal remsa nästan direkt upp på oss. Vi håller tummarna för att det ska gå åt helvete. För honom.

Omgivningarna runt huset är mest skog. Precis efter att vi flyttat hit fälldes det en skog med uppväxta träd, så vi fick världens underbaraste utsikt från verandan. Antar att den kommer att växa upp igen, men det tar ju lite tid. Vi bor även nära en å, fält och orkar vi gå långt kommer vi till ett kalkbrott där vi kan bada. Med bil kommer vi till havet. Än har vi inte hittat någon svampskog. Ganska nära ligger en 90-väg och precis utanför huset kör folk förbi snabbt som satan.

SLUTSATS: Hade önskat att vi hade bott längre från vägen. Hela året har vi sagt att vi ska prioritera att bygga grindar mot vägen, så att Fimpen inte ska kunna springa ut där, men 2015 MÅSTE vi verkligen göra det. Vi måste även försöka hitta svamp.

BARNEN
Fimpen älskar ÄLSKAR att bo i detta hus. Han har fått ett lekrum (som i framtiden även ska bli Pampas lekrum) och ett sovrum. Han verkar trygg i alla rum, men hänger helst där vi är eller i sitt lekrum. Han älskar även att hänga i trädgården (om det inte är för kallt) och knallade i somras omkring och käkade från buskar, träd och landen. Är så väldigt glad att vi kunde ge honom det här, även om han antagligen kommer tycka att vi var galna som flyttade från Stockholm ut på landet, när han är 14 år. Misstänker även att det kommer att bli ett litet helvete att bo här och behöva skjutsa honom överallt när han blir lite äldre.

SLUTSATS: att flytta till hus på landet med Fimpen? Det bästa vi gjort någonsin! Tänker att han och hans syskon kanske ska få en egen odlingsplätt om något år, där de kan få odla precis det de vill.

RENOVERING AV INSIDA HUS
Det känns som om det har gått sjuuuuuuukt långsamt att renovera detta hus, dels för att jag varit gravid, sen har vi inte haft alla pengar vi behövt för att göra det vi vill, sen tog trädgården all vår tid från maj till september. Ändå har vi gjort så himla mycket.

Vi har
- gjort ett lekrum till Fimpen (tagit ner alla gamla tapeter, målat väggar och element).
- köpt tre olika tapeter och tapetserat biblioteket.
- i biblioteket har vi även rivit ut garderober och målat väggarna vita, samt svurit när vi byggde upp en Billy bokhylla.
- målat om hela hallen.
- rivit hyllor i köket.
- målat om en vägg i tv-rummet.
- bytt ut hyllplan i tv-rum och tagit bort gamla slitna playwood-skivor och satt in bastanta gamla plankor från en lada som revs i närheten.
- inrett Fimpens sovrum i en kattvind, målat om golvet från grått till vitt och tapetserat en vägg.
- i vårt enorma sovrum har vi rivit en hel garderobsvägg, målat alla väggar och håller på att göra en klädkammare (bygga en väggfast garderob). Vi har även inrett en liten Pampashörna.

Inför 2015 hoppas jag att vi kommer att bli klara med sovrummet. Alla väggar är 1850-talssneda och allt går långsammare än vi tänkt. Jag ska ge mig på att försöka bygga en garderob, men mycket handlar om ekonomi, tid, bollande av två barn och mod. Jag har aldrig byggt något i hela mitt liv, till skillnad från målning och tapetsering som jag har gjort en del.

Vi vill även flytta upp tv-rummet till ovanvåningen, jag vill måla om i matsalen och sätta upp alla våra tavlor. Sen längre in i framtiden vill vi renovera köket, tapetsera gästrummet och ja, hundra saker till. Alla saker som vi gjort 2014 skulle jag även vilja visa på bloggen, men jag ligger lite efter.

SLUTSATS: Det finns en hel del saker att göra under 2015. Tur att vi har ett helt år på oss. Prio borde ligga på garderobslösning, då alla våra kläder just nu ligger i diverse soffor och på golv och sängar. Det är tur att jag tycker att det är så fantastiskt kul att renovera och greja med huset. Det är inget som MÅSTE göras, men tusan så KUL det är!

2015 - ett sånt fint husägarår det kommer att bli. Tack för att ni följer med oss på resan.









3 kommentarer:

  1. Vilken fin årssammanfattning. Och vad sugen jag blev på att bo i hus.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig läsning! Kram.

    SvaraRadera
  3. På nyår åt jag stekt ankbröst ingnidet med kanel och till det en god sås på björnbär och rödvin. Jag har tyvärr inte receptet (hoppas att jag kommer få) men det var riktigt smarrigt. Bara som ett tips på vad jag skulle använt björnbär till...

    SvaraRadera