tisdag 6 januari 2015

Mårten gås

I november åkte vi till Skåne, som vi alltid gör runt Mårten gås. Jag and the small ones åkte ner en vecka innan patriarken i familjen och hängde en göttevecka med mina föräldrar. Götte = min far gungar i timmar med Fimpen och min mor kelar med Pampas. Jag och min mor drog även till Skånes största loppis som visade sig vara ett prutmecka av rang. Prutade och köpte bland annat två mattor och två band ur serien "Socialdemokratins historia" från början av 1900-talet.   

Så kom min man också ner och det var dags för aftonens afton. Min mamma försökte ta ett familjefoto i deras grymt smala hall. Det gick sådär:


Sen for vi in till Lund och Grand Hotel, blev infösta i en avskild del av restaurangen (hej, barnfamilj, vi sätter er så långt bort från frackarna och långklänning vi kan komma!). Först kom svartsoppan och Fimpen deklarerade högt att han bara skulle krypa under bordet för att BAJSA!. Sen stannade han under bordet ungefär hela middagen. 



När gåsen kom in hade vi hunnit med en hel del glas vin. Så många vin att min mamma inte kände sig bekväm med att hålla bebisen. Vilket väl är smart i och för sig. 



Det vankades chips och äppeljuice, då kom Fimpen fram igen. 


Jag tror inte att någon orkade äta upp sin äppelkaka, men när osten och honungen (längst till höger) kom fram, var vi tvungna att göra lite extraplats i magen ändå. 



Mårten gås är en av mina favorithögtider på året. Den är lite knäpp, vi får äta så jävla gott, den firas nästan bara i Skåne och det är något att se fram emot under hösten. Fast slå julen, det kommer den aldrig att göra!

1 kommentar:

  1. Vad ÄR Mårten Gås egentligen? Har nog aldrig riktigt fattat (precis som jag insåg när Mirijam skrev, att jag inte har någon aning om vad kastanjer är).
    Mvh/ född och uppvuxen i Västerbotten

    SvaraRadera