onsdag 23 september 2015

Augusti har alltid varit en av mina favoritmånader och har blivit det ännu mer sedan vi flyttade till hus. Årets finaste skördemånad, tillsammans med september gör att hjärtat dunkar lite extra. I år dunkade i och för sig inte hjärtat så hårt, vår skörd hade under sommaren blivit kraftigt reducerad av regn, sniglar och brist av tid. Jäklar så dåligt det gått med allt i år.

 

Vi satte enorma mängder lök. Den mesta av rödlöken åt sniglarna upp blasten på, men lite av den kunde vi skörda och hänga upp på torkning. Här ser ni även hur noga vi varit med ogräsrensning i år. Det vill säga inte noga alls.


Fimpen hittade dessutom en gurka i växthuset. Han äter upp dem så där, som de är. Den här fick han dock inte för den skulle jag ha till maten.


Gurka, mangold och lök.


Pampas hjälpte mig att laga mat. Käkade lite majs samtidigt.



När han tröttnade på att äta majs så höll han konsert för mig. En väldig, väldigt högljudd sådan. 





Det blev en halloumisallad av det vi plockat i landet. Tillsammans med sparris och majs. Sablans gott blev det och jag drömmer fortfarande om den då och då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar