tisdag 9 september 2014

Jordgubbslandet och hösten

Helt plötsligt blev det september och på alla trädgårdssidor på nätet började människor att skriva på hösten. Vad som skulle odlas, vad som skulle undvikas, hur de började förbereda sin trädgård inför hösten. Själv kände jag väl lite att say what? Var det inte precis februari och jag började förså tomater i tidningspapper?
 
I alla fall började jag ta tag i (vad som visade sig vara EVIGHETSPROJEKTET) jordgubbslandet. Jag började med att misstänka att många av plantorna fått bladfläcksjuka (såklart ska jordgubbarna också bli sjuka) och klippte av alla drabbade blad (lägg inte på komposten - låt ligga i skottkärran för att ingen orkar bränna/köra till tippen).
 
 
Sen drog jag av alla sådana här löpare/revor och tog in för lite grooming.

 
Fimpen var med som vanligt och hjälpte mig att dra av random blad här och var där han tyckte att det var nödvändigt.

 
Klippte av revorna inomhus, så att det blev pytteplantor kvar. Dessa planterade jag sen ut igen till hens föräldrar i jordgubbslandet, där det fanns hål/utrymme.

Jag trodde att det hela skulle ta kanske någon timme. Det visade sig att min höggravida kropp inte alls tyckte om att sitta i ett jordgubbsland och lyssna på partiledarutfrågningar, som jag hade hoppats och det hela tog närmare två veckor. Men då har vi ett enormt jordgubbsland också.
 
Nu väntar jag bara på att någon ska orka klippa gräset så att jag kan lägga på gräsklipp runt plantorna och göra det gosigt inför vintern.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar